Virksomhedssamarbejde med startups lønner sig - i sidste ende!

EN NY NORDISK RAPPORT OM VIRKSOMHEDERS SAMARBEJDE MED STARTUPS VISER BLANDT MANGE INTERESSANTE NYE INDSIGTER AT DE FLESTE SELSKABER SER EN STOR VÆRDI I DISSE EN NY NORDISK RAPPORT, DER KORTLÆGGER CORPORATE-STARTUP-SAMARBEJDE I NORDEN

København d. 18. septemper, 2019: Samarbejde med startups lønner sig - i sidste ende! Dette er et af de vigtigste fund i en ny rapport udarbejdet af TechBBQ og Oxford Research i samarbejde med Valuer.ai, Microsoft og Nordic Innovation og med støtte fra Industriens Fond og Entrepreneurship Denmark

De vigtigste fund fra rapporten

• De fleste nordiske virksomheder afsøger muligheder for at investere i startups: 42 procent af de nordiske virksomheder har deres egen venturekapitalarm
  • De nordiske selskabers engagement i startups er ofte centreret omkring fælles udvikling: Langt de fleste af de nordiske virksomheder (91 pct.) engagerer sig i 'Pilotprojekter og partnerskaber' med startups, hvilket betyder, at samarbejdet ofte er centreret omkring fælles udvilking og / eller indkøb af løsninger.
  • Hvordan nordiske virksomheder kommer i kontakt med startups: 52 procent bruger konkurrencer og begivenheder såsom hackathons og / eller iværksætteri-begivenheder, mens 30 pct. opretter et corporate accelerator-program.
  • Hvilke udfordringer, står de nordiske virksomheder overfor?: Investering af ressourcer og tid i risikable projekter, der kan mislykkes, ses som noget, der bør undgås. 45 procent påpeger at dette er en hindring for deres engagement i startups. Et andet hovedproblem, som virksomheder står overfor, er bureaukratiske hindringer (58 procent)
  • At samarbejde med startups lønner sig - i sidste ende: Undersøgelsen viser, at 87 pct. er enig i, at fordelene ved at samarbejde med startups er større end omkostningerne. Faktisk har størstedelen af ​​virksomhederne planer om at øge deres samarbejde med startups i fremtiden.

Hvem drager fordel af samarbejde mellem virksomheder og startups – og hvordan?

Som en fremtrædende interessent i det nordiske økosystem for teknologi, startups og iværksætteri har TechBBQ en stor interesse i at forstå, hvordan innovationsstrategier for både nystartede virksomheder og etablerede virksomheder udvikler sig - og i nogle tilfælde konvergerer.

Som med ethvert forretningsforhold indebærer samarbejde mellem nystartede virksomheder og virksomheder risici og fordele for begge sider. Virksomheder har den markedsadgang, ressourcer, magt og troværdighed, som nystartede virksomheder beundrer, mens nystartede virksomheder har den smidighed, innovative og i mange tilfælde disruptive tankesæt, forretningsmodeller og teknologier, som virksomheder ikke kan ignorere, især hvis de vil forblive konkurrencedygtige i det hurtigt skiftende forretningslandskab.

Strukturelle, organisatoriske og kulturelle forskelle er dog fortsat noget som kan gøre sådanne samarbejder vanskelige. Således kan en bedre forståelse af samarbejde mellem startups og etablerede virksomheder hjælpe begge grupper med at maksimere potentielle fordele og samtidig minimere risici

FAKTA

Rapporten er baseret på en undersøgelse med 45 C-niveau og / eller øverste ledelse af de største nordiske virksomheder (Danmarks C25, Finlands OMXH25, Islands OMXI8, Norges OBX25 og Sveriges OMX30), et kvalitativt interview med en nøgleinteressent i det nordiske innovationssystem og fire kvalitative interviews med udvalgte centrale C-niveau og / eller topniveau repræsentanter for store nordiske virksomheder blev gennemført.

Rapporten blev lanceret på TechBBQ 18. September 2019. Rapporten blev lanceret af repræsentanter fra partnerorganisationerne, der hjalp med at facilitere udarbejdelsen af ​​rapporten. Dette omfattede en Q & A-session med René Giese, medstifter & CSO, Valuer, Svein Berg, Managing Director, Nordic Innovation, , og Jakob Stoumann, administrerende direktør, Oxford Research.

Personer tilgængelige for interviews

René Giese, Co-founder & CSO, Valuer

Svein Berg, Managing Director, Nordic Innovation

Jakob Stoumann, Managing Director, Oxford Research

Avnit Singh, CEO, TechBBQ

Om TechBBQ

THE PULSE OF INNOVATION & ENTREPRENEURSHIP IN THE NORDICS

Since 2013, TechBBQ has worked to support and strengthen the Nordic ecosystem for entrepreneurship and innovation, based on the distinctive Nordic values of openness, inclusion, trust, and meeting each other at eye level.

TechBBQ is Scandinavia's largest startup & innovation summit, which in 2019 will gather more than 7,000 Danish, Nordic and International tech entrepreneurs, investors, and innovators of tomorrow. TechBBQ takes place over 2 days in the historic heart of Copenhagen creating local and global networks to drive growth for startups and scaleups. TechBBQ provides a snapshot of the Danish & Nordic stage for entrepreneurship and technology every year

✔ 2 days

✔ 150 speakers

✔ 50+ workshops

✔ 7,500+ attendees

✔ 3,000+ startups

✔ 1000 investors

TechBBQ's Mission

To create a unique entrepreneurial and technological ecosystem in Denmark, in order to put the Nordics on the world map as one of the leading tech, innovation and entrepreneurial hubs in Europe.

We want to make Denmark a “lighthouse” for technology and innovation in the Nordics. TechBBQ's contribution to the building this lighthouse enables the international marketing of Danish entrepreneurship and ensures that those abroad can see this lighthouse no matter their distance from Denmark.

#THENORDICWAY

TechBBQ prioritizes quality over quantity in everything we do. In 2019, TechBBQ will try to move away from the current trends comparing the Nordic ecosystem to places like Silicon Valley. We see great value in building an ecosystem that highlights its own strengths – and weaknesses of course. We want focus on what unique values Nordic entrepreneurs and technological innovators rely on and what barriers our culture might have, in terms of becoming the innovative and technological frontrunners that we aspire to be. In Denmark and the rest of the Nordic countries, we do things our way: #THENORDICWAY. TechBBQ puts a spotlight on this and wants to challenge and inspire it by bringing in relevant, experienced actors to share their knowledge and their stories.