Skandinavien's største startup summit tager til Kina

Den 14. november bringer TechBBQ – Skandinaviens største startup summit, deres flagskibsevent til Shenzhen for at fremvise det skandinaviske startup-økosystem i Kina og fremme startupsamarbejdet mellem Kina og Norden. Initiativet er ledet af Innovation Lab Asia.

Shenzhen er det ubestridte knudepunkt for fremstilling og produktion, men alligevel finder mange startups det svært at få adgang til økosystemet og har lidt viden om pålidelige lokale partnere. Ved at lancere en TechBBQ-begivenhed i Shenzhen, håber Innovation Lab Asia at gøre denne rejse lettere. Arrangementet - den første af sin art uden for Danmark - vil give en unik mulighed for nordiske virksomheder med hardwarekomponenter. De får mulighed for at fremvise deres teknologier i en mere intim, fokuseret samling og lære det hardware-fokuserede startupøkosystem i Shenzhen bedre at kende.

TechBBQ Shenzhen vil blive hosted af Trouble Maker, et delvist nordisk ejet makerspace beliggende midt i Huaqiangbei (HQB), verdens største marked for elektronik og elektroniske komponenter. HQB, der dækker 20 indkøbscentre og 70 millioner kvadratmeter forretningsområde, er hardware-epicenteret i Shenzhen, der er verdens største hardware-hub (se også vores første blog om Shenzhen). Arrangementet - om aftenen den 14. november - er sat strategisk mellem to andre større begivenheder med et nordisk twist: UNLEASH i Shenzhen (9.-13. November), hvor vigtige interessenter fra Norden bringes til Shenzhen og Kina High Tech Fair ( 13.-17. November), som er en af ​​de største teknologiudstillinger i verden med over 500.000 besøgende og 3.000 udstillere. Her viser 20 nordiske startups deres løsninger til potentielle lokale partnere og investorer. Udstillingsvirksomhederne er især fra de nordiske styrkesektorer i Greentech og Healthtech. Foruden showcase-virksomhederne vil nordiske økosystemaktører som Swedish Incubators & Science Parks (SISP), StartupLab Oslo og Business Tampere deltage for at lære om muligheder for nordiske startups i Kina.

TechBBQ Shenzhen-arrangementet vil omfatte tre etaper og en tagterrasse, med et forventet publikum på 300-500 mennesker, fra både Europa og Kina. Arrangementet vil især fokusere på temaer relateret til ”The Nordic Way”. Keynote-indlæg vil fokusere på det nordiske startupøkosystem, nordisk managementkultur, nordisk design og startup community opbygning i Norden. Arrangementet ønsker at starte en diskussion om de forskellige måder at opbygge succesrige virksomheder på og vise en vej mod succes, der er meget anderledes end den “9-9-6” filosofi, der er favoriseret i Kina.

Norden har den højeste procentdel af enhjørninger pr. indbygger og opretholder også den højeste balance mellem arbejdsliv og overalt i verden. Ved siden af ​​foredragene vil der være workshops for den hardwareorienterede crowd, der bruger Trouble Maker's brede hardware-ekspertise. Workshops’ne giver deltagere, der er nye i China Bay Area, mulighed for at opleve trinnene i prototypeprocesserne, samt indgå i relationer med partnere, der kan hjælpe dem med at iterere og udvikle deres produkter, så de er klar til fremstilling.

For yderliger information og talere, tjek vores eventside eller kontaktPeter Johansen, Projektleder for  Innovation Lab Asia. (0045 2987 8887, pj@asia-house.dk)

Om TechBBQ

THE PULSE OF INNOVATION & ENTREPRENEURSHIP IN THE NORDICS

Since 2013, TechBBQ has worked to support and strengthen the Nordic ecosystem for entrepreneurship and innovation, based on the distinctive Nordic values of openness, inclusion, trust, and meeting each other at eye level.

TechBBQ is Scandinavia's largest startup & innovation summit, which in 2019 will gather more than 7,000 Danish, Nordic and International tech entrepreneurs, investors, and innovators of tomorrow. TechBBQ takes place over 2 days in the historic heart of Copenhagen creating local and global networks to drive growth for startups and scaleups. TechBBQ provides a snapshot of the Danish & Nordic stage for entrepreneurship and technology every year

✔ 2 days

✔ 150 speakers

✔ 50+ workshops

✔ 7,500+ attendees

✔ 3,000+ startups

✔ 1000 investors

TechBBQ's Mission

To create a unique entrepreneurial and technological ecosystem in Denmark, in order to put the Nordics on the world map as one of the leading tech, innovation and entrepreneurial hubs in Europe.

We want to make Denmark a “lighthouse” for technology and innovation in the Nordics. TechBBQ's contribution to the building this lighthouse enables the international marketing of Danish entrepreneurship and ensures that those abroad can see this lighthouse no matter their distance from Denmark.

#THENORDICWAY

TechBBQ prioritizes quality over quantity in everything we do. In 2019, TechBBQ will try to move away from the current trends comparing the Nordic ecosystem to places like Silicon Valley. We see great value in building an ecosystem that highlights its own strengths – and weaknesses of course. We want focus on what unique values Nordic entrepreneurs and technological innovators rely on and what barriers our culture might have, in terms of becoming the innovative and technological frontrunners that we aspire to be. In Denmark and the rest of the Nordic countries, we do things our way: #THENORDICWAY. TechBBQ puts a spotlight on this and wants to challenge and inspire it by bringing in relevant, experienced actors to share their knowledge and their stories.